Jawapan Tema 6 Saling
Kebergantungan Sistem
Soalan 1
(a)
Interaksi antara
sistem ialah saling kebergantungan antara satu sistem dengan satu sistem yang lain. Interaksi ini boleh mengganggu
dan mengubah alam sekitar fizikal
dan alam sekitar manusia. Gangguan tersebut akan mendatangkan kesan baik dan kesan buruk. (5m)
(b) Dua contoh interaksi antara sistem ialah:
§ Antara sistem hidrologi dengan sistem
geomorfologi:
Melibatkan proses gondolan yang
merangkumi proses luluhawa, proses pergerakan
jisim dan proses hakisan.
§ Antara sistem geomorfologi dengan sistem atmosfera:
Lihat pada beberapa kesan akibat kejadian
letusan gunung berapi. (8m)
(c) Kesan interaksi antara sistem:
§ Kejadian
hujan asid
§ Kenaikan
suhu secara global
§ Kejadian
musim sejuk tersejuk
§ Kejadian
hakisan tanah
§ Kejadian
tanah runtuh
§ Kejadian
banjir musiman (12m)
Soalan 2
(a)
Empat contoh berlakunya interaksi antara sistem
hidrologi dengan sistem geomorfologi:
§ Luluhawa
pengoksidaan
§ Kejadian
aliran lumpur
§ Kejadian
banjir
§ Kejadian
kesotan (4m)
(b) Bagaimana
interaksi tersebut berlaku:
§
Proses pengoksidaan amat berkesan di
kawasan tropika dan menghasilkan pembentukan tanih laterit yang subur. Air
hujan yang mengandungi H2O akan menyebabkan berlaku tindak balas
pengoksidaan di mana mineral besi dalam tanah di kawasan tersebut akan
dioksidakan menjadi besi oksida.
§
Tanah runtuh di cerun lebuh raya dan
cerun bukit yang dibina petempatan kerap kali berlaku di Malaysia .
Kejadian tanah runtuh biasanya berlaku di kawasan cerun yang mengalami kekurangan
litupan tumbuh-tumbuhan dan akibat hujan lebat, sama ada semasa hujan lebat
ataupun selepas hujan lebat.
§
Kejadian
aliran lumpur berlaku apabila air hujan yang turun dengan banyaknya
bercampur dengan tanah yang terdapat di cerun bukit tanpa litupan tumbuh-tumbuhan
dialirkan menuruni cerun dengan laju dan deras serta mampu memusnahkan apa
sahaja yang ditemui dan dilaluinya.
Proses
kesotan tanih pula melibatkan cerun landai yang telah tepu dengan
air hujan. Oleh kerana cerunnya yang landai, gerakannya agak perlahan dan
berlaku dalam jangka masa yang lama. Lama kelamaan baru boleh dilihat
dengan mata kasar apabila terdapat tiang dan
pokok yang condong di cerun-cerun bukit yang landai. (12m)
(c)
Empat kesan interaksi antara sistem hidrologi dengan sistem geomorfologi
terhadap alam sekitar:
§
Kesuburan
tanih meningkat
§
Kemusnahan
harta benda dan nyawa manusia
§
Kemusnahan
kemudahan asas dan awam
§
Sistem
pengangkutan terputus (9m)
Soalan 3
(a)
Sistem-sistem yang terganggu akibat
kebakaran hutan dan contohnya:
§ Sistem atmosfera - kejadian jerebu
§ Sistem geomorfologi - peningkatan kadar
hakisan tanah.
§ Sistem hidrologi - kejadian banjir. (6m)
(b)
Tiga contoh gangguan tersebut berlaku
ialah:
§ Kejadian jerebu – ruang atmosfera dipenuhi
partikal halus (debu) dan asap daripada kebakaran hutan menghalang penglihatan
manusia dan pelepasan haba ke angkasa serta haba matahari ke bumi. Akibatnya,
suhu meningkat dan udara kering
serta tercemar.
§ Peningkatan kadar hakisan tanah – permukaan
tanah akan dihakis oleh air mengalir kerana kekurangan tumbuh-tumbuhan
disebabkan oleh kebakaran hutan. Akar-akar pokok tidak lagi dapat memegang
tanah dan menghalangnya daripada terhakis.
§ Kejadian banjir – tanah yang dihakis akan
mengalir bersama air hujan ke alur sungai. Alur sungai akan dipenuhi tanah dan
semakin cetek. Kesannya, air akan melimpah keluar tebing kerana tidak dapat
lagi mengalir di alur yang telah penuh dengan tanah tadi. Limpahan air ini akan
mengakibatkan terbentuknya kejadian banjir. (7m)
(c)
Tiga kesan gangguan terhadap alam sekitar:
§
Gangguan
kepada sistem pengangkutan dan perhubungan. Keadaan ini mengganggu
kegiatan harian manusia. Penduduk sukar untuk bergerak dari satu tempat ke
tempat yang dikehendakinya, misalnya untuk ke tempat kerja, sekolah dan membeli
belah.
§
Menjejaskan
kegiatan ekonomi negara di mana semua
sektor ekonomi terpaksa ditutup buat sementara waktu, misalnya sektor perkilangan dan pembinaan. Keadaan ini
akan menjejaskan dan mengurangkan produktiviti pengeluar. Keadaan bertambah
teruk jika pihak kerajaan mengisytiharkan darurat di kawasan berlakunya
kejadian jerebu.
§
Masalah
dari segi kesihatan kepada
penduduk. Golongan yang berisiko tinggi mengalami masalah kesihatan ialah
kanak-kanak dan warga emas. Antara penyakit yang kerap kali meningkat pada masa
ini ialah lelah, sesak nafas, radang
paru-paru dan sakit mata yang berair.
(6m)
(d) Tiga langkah mengurangkan gangguan:
§ Kuat
kuasa undang-undang
Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 telah dipinda dan diwartakan
pada
1 Julai 1998 ekoran daripada
masalah jerebu yang berpunca daripada masalah kebakaran
hutan.
§ Kerjasama
sesama negara jiran
Kejadian jerebu
di Malaysia ,
kesan daripada kebakaran hutan di Kalimatan dan Sumatera. Pasukan bomba dari Malaysia telah dihantar ke sana untuk memadam api atas semangat setiakawan
dan hidup berjiran.
§
Kempen kesedaran dan pendidikan
Peranan ini
boleh dimainkan oleh pihak media massa
seperti televisyen, radio, dan akhbar. Media massa boleh merayu, menyeru, dan mendidik
masyarakat supaya bersikap tanggung
jawab demi memelihara dan memulihara alam sekitar daripada terus tercemar. (6m)
Soalan 4
(a) Banjir
ialah satu kejadian di mana permukaan bumi dipenuhi air dalam jangka masa tertentu akibat daripada kejadian hujan
lebat yang berpanjangan dan limpahan
air sungai. Keadaan tanih di sekitar kawasan tersebut pula telah tepu dengan air.
(5m)
(b)
Punca berlakunya berlakunya banjir:
§
Jumlah
hujan yang lebat dan berpanjangan
§
Kekurangan
kawasan tadahan air akibat kemusnahan hutan
§
Alur
sungai cetek
§
Tanih
yang tepu dengan air (4m)
(c) Empat kesan berlakunya banjir terhadap
alam sekitar:
§ Kemusnahan
harta benda
§ Kehilangan
nyawa
§ Sistem
perhubungan dan pengangkutan terjejas
§ Kemusnahan
kawasan pertanian (8m)
(d) Empat langkah bagi mengurangkan risiko akibat banjir:
§
Mewartakan
taman negara dan hutan simpan
§
Mengorek
dan mendalamkan sungai
§
Penyenggaraan
sistem perparitan dan saliran
§
Perangkap
sampah dipasang di hujung saluran longkang (8m)
Soalan 5
(a)
Maksud
konsep pemeliharaan dan pemuliharaan:
§ Pemeliharaan
bermaksud usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan untuk melindungi alam
sekitar yang sedia ada daripada musnah supaya dapat diwarisi oleh generasi akan
datang.
§ Pemuliharaan
bermaksud usaha memulihkan alam sekitar
yang telah diterokai dan dicemari daripada terus musnah dan lenyap begitu
sahaja tanpa boleh diwarisi oleh generasi akan datang. (6m)
(b) Tiga contoh bagi setiap konsep:
§ Contoh pemeliharaan:
-
Mewartakan taman negara
-
Mewartakan hutan simpan
- Akta
Perhutanan
§ Contoh pemuliharaan
- Projek ladang hutan
- Penebangan terpilih
- Penanaman semula (6m)
(c) Langkah perundangan dan bukan perundangan
bagi mengurangkan masalah alam sekitar
§ Langkah perundangan:
- Akta Kualiti Alam Sekeliling (1974)
- Akta Jalan, Parit, dan Bangunan (1974)
- Akta Kerajaan
Tempatan (1976)
§ Langkah
bukan perundangan:
- Kempen oleh badan kerajaan (NGO)
- Kaedah
kejuruteraan
- Usaha
komuniti masyarakatPERTANIAN
1.Nyatakan 2 lokasi utama bagi setiap jenis
tanaman berikut : (jawab pada kertas
soalan)
a) Padi sawah
b) Getah
c) Kelapa Sawit
d) Kelapa
e) Teh
f) Lada hitam
g)Tembakau
h) Tebu
i) Sagu
3.Nyatakan 4 jenis pertanian yang utama di Malaysia :
(jawab pada kertas soalan)
4.Huraikan ciri-ciri setiap jenis pertanian di atas(soalan 3) :
(jawab pada kertas soalan)
5 .Nyatakan
faktor-faktor yang mempengaruhi penbangunan
sektor pertanian di Malaysia
6.Huraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi penbangunan sektor pertanian di Malaysia
7. Nyatakan kepentingan sektor pertanian
dalam pembangunan ekonomi dan sosial sesebuah negara @ kepada penduduk tempatan.
8. - Huraikan kepentingan sektor pertanian
dalam pembangunan ekonomi dan sosial sesebuah negara @ kepada penduduk tempatan.
-
9.Nyatakan masalah/kekangan yang dihadapi
untuk membangunkan/memajukan sektor pertanian di Malaysia .
Peta Minda: (jawab pada kertas soalan)
8.Huraikan masalah/kekangan yang dihadapi
untuk membangunkan/memajukan sektor pertanian di Malaysia (jawab dalam kertas
kajang)
9. Nyatakan
langkah-langkah /program untuk memaju dan membangunkan sektor pertanian
di Malaysia
10. Huraikan langkah-langkah / program untuk memaju dan
membangunkan sektor pertanian di Malaysia (jawab pada kertas kajang)
11. Apakah yang dimaksudkan dengan
bioteknologi dalam sektor pertanian?
(jawab pada soalan)
12. Nyatakan kebaikan/faeadah/manfaat
pengunaan kaedah bioteknologi kearah pembangunan sektor pertanian negara.
13. Huraikan kebaikan/faeadah/manfaat
pengunaan kaedah bioteknologi kearah pembangunan sektor pertanian negara.
(jawab pada kertas kajang)
14.Nyatakan kesan pembangunan sektor
pertanian terhadap komponen alam sekitar fizikal berikut:
15. Nyatakan bagaimana pembangunan sektor pertanian boleh
menjejaskan alam sekitar fizikal.
Peta minda : (jawab pada kertas soalan)
16. Huraikan bagaimana pembangunan sektor pertanian boleh
menjejaskan alam sekitar fizikal.(jawab pada kertas kajang)
17.Apakah yang dimaksudkan dengan
pembangunan lestari / pembangunan mampan dalam sektor pertanian? : (jawab pada
kertas soalan)
18.Nyatakan langkah-langkah kearah
pembangunan lestari / pembangunan mampan dalam sektor pertanian/pengurusan
pertanian secara lestari/penglestarian sektor pertanian?
19.Huraikan
langkah-langkah kearah pembangunan lestari / pembangunan mampan dalam
sektor pertanian/pengurusan pertanian secara lestari/mampan/penglestarian
sektor pertanian. (jawab pada kertas kajang)
BAHAGIAN A : ALAM SEKITAR FIZIKA( 40 markah )
Jawab semua soalan 1
1 (a) Apakah yang dimaksudkan dengan bahangan suria.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................[3]
(b) Jelaskan kaitan di antara tenaga dengan proses perubahan bentuk air.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................[4]SULIT
942/2
Geografi
(c)
Bincangkan peranan tumbuhan dalam
mempengaruhi proses sejatpepeluhan dan proses larian air permukaan. ………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………….........[4]
(d)
Jelaskan bagaimana aktiviti manusia yang berupaya memberi gangguan terhadap dua unsur cuaca dan iklim
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………........[4]
SULIT
942/2
Geografi
Jawab sama ada soalan 2 atau soalan 3
2 (a) Apakah yang dimaksudkan dengan
tekanan udara. [5]
(b)
Huraikan bagaimana perbezaan tekanan udara boleh menghasilkan perbezaan
angin Monson Timur Laut . [10]
(c)
Huraikan 5 kesan pengaruh angina monson terhadap aktiviti manusia. [10]
3(a) Apakah yang dimaksudkan dengan
resapan [
5 ]
(b) Nyatakan dua proses
utama edaran air tanih [2
]
(c) Jelaskan faktor yang
mempengaruhi kadar resapan air di
sesuatu kawasan [ 10 ]
(d) Jelaskan kepentingan air
bawah tanah terhadap aktiviti manusia. [ 8
SULIT
942/2
Geografi
BAHAGIAN
B
: ALAM SEKITAR MANUSIA
[40
markah]
Jawab
semua soalan 4
4. (a) Senaraikan tiga sektor ekonomi yang utama di
Malaysia
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................[3]
(b) Huraikan dua ciri utama sektor pertanian ekstensif
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................[4]
SULIT
942/2
Geografi
(c) Jelaskan
dua kepentingan penggunaan bioteknologi dalam bidang pertanian
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................[4]
(d) “Penggunaan inovasi dalam bioteknologi
mengurangkan impak ke atas alam sekitar.” Jelaskan penyataan ini.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................[4]
SULIT
942/2
Geografi
Jawab sama ada soalan 5 atau soalan 6
5. (a) Jelaskan
maksud industri sekunder ?
[5]
(b) Huraikan bagaimana inovasi moden dapat
meningkatkan produktiviti industri sekunder di Malaysia [10]
(c) Huraikan faktor yang mempengaruhi lokasi
industri sekunder di Malaysia [10]
6. (a) Kenalpasti tiga kawasan Segitiga Pertumbuhan di dalam ASEAN [3]
(b)
Huraikan kepentingan Segitiga Pertumbuhan dalam memajukan wilayah yang terlibat
[12]
(c) Huraikan kepentingan kerjasama
serantau dalam dalam konteks pemuliharaan dan
pemeliharaan alam sekitar [10]
PENGGAL 3
Saling Kebergantungan Sistem
Soalan 1
(a)
Apakah yang
dimaksudkan dengan saling kebergantungan antara system.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(b) Berikan dua contoh interaksi antara sistem
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(c) Nyatakan tiga kesan interaksi antara sistem:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(d) Senaraikan empat contoh berlakunya interaksi
antara sistem hidrologi dengan sistem geomorfologi:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (4m)
(e) Huraikan
dua contoh bagaimana interaksi tersebut berlaku.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(f) Senaraikan
empat kesan interaksi antara sistem
hidrologi dengan sistem geomorfologi terhadap
alam sekitar:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TEMA: IMPAK ALAM SEKITAR DAN PENGURUSANNYA.
SOALAN PILIHAN 1
a) Apakah yang
dimaksudkan dengan kemerosotan
kualiti sumber air ?.
[5 Markah]
b) Jelaskan
bagaimana aktiviti pembangunan ekonomi telah menyebabkan kemerosotan
kualiti sumber air. [10 Markah]
c) Huraikan
langkah-langkah yang boleh diambil bagi mengatasi masalah kemerosotan
kualiti sumber air. [10 Markah]
CADANGAN JAWAPAN:
a) Apakah yang
dimaksudkan dengan kemerosotan
kualiti sumber air ?.
[5 Markah]
Konsep kemerosotan kualiti
sumber air.
|
Pencemaran sumber-sumber air = kemerosotan kualiti sumber air.
Iaitu sumber-sumber air bersih samada dari sungai, laut, tasik,kolam dan
takungan semulajadi, air bawah tanah dan juga air hujan tercemar atau semakin
rendah kualitinya. Indeks kemerosotan kualiti air bersih (kadar pencemaran
air) dari pelbagai sumber ini boleh diukur melalui pelbagai indikator seperti
kandungan Permintaan Oksigen Biologikal (BOD), kandungan bakteria Escherichia
Coli (E. Coli), kandungan Amoniakal Nitrogen (NH3 - N), kandungan Pepejal Terampai (SS),
Nilai Keasidan ( pH) disamping perubahan warna dan bauyang ada di dalam
sesuatu sumber air tersebut.
Contoh-Contoh pencemaran sumber air ialah: Pencemaran sungai seperti Sungai Gombak dan
Sungai Kelang, pencemaran laut seperti di Selat Melaka, , pencemaran tasik
seperti Tasik Minimata di Jepun akibat pembuangan raksa ke dalamnya,
pencemaran air bawah tanah dan juga pencemaran air hujan iaitu hujan asid
khususnya di kawasan-kawasan perindustrian yang padat
|
b) Jelaskan
bagaimana aktiviti pembangunan ekonomi telah menyebabkan kemerosotan
kualiti sumber air. [10 Markah]
Kemerosotan kualiti sumber air berlaku melalui pembangunan ekonomi
berikut:
|
1. Pembangunan tanah secara
besar-besaran samada untuk pertanian, petempatan,pembandaran,perindustrian
dan lain-lain yang melibatkan aktiviti pembalakan dan penyahutanan. Ini
menyebabkan sumber air seperti sungai dan tasik tercemar apabila
partikel-partikel tanah yang terhakis di bawa oleh larian air permukaan ke
sungai. Kemerosotan kualiti air dikesan melalui kandungan pepejal terampai
(SS) dan juga kekeruhan/perubahan warna air. Sebagai contoh pencemaran di
Sungai Kelantan akibat pembangunan tanah kawasan KESEDAR pada tahun 1970-an.
2. Pembangunan pertanian .Penggunaan racun
seperti DDT dan penggunaan baja kimia menyebabkan sumber-sumber air seperti
air tanah tercemar apabila bahan kimia tersebut dilarutresapkan, air sungai,
paya dan tasik juga tercemar akibat dibawa oleh air hujan. Kemerosotan
kualiti sumber air ini dikesan melalui nilai pH. Contohnya banyak terdapat di
kawasan perladangan getah dan kelapa sawit.
3. Pembangunan sektor penternakan. Penyaliran
najis haiwan seperti najis khinzir ke sungai atau pembuangan sisa-sisa haiwan
yang disembelih atau yang mati ke
sungai, tasik dan paya. Air sungai berbau busuk, kandungan bakteria E.Coli
amat tinggi, kadar alir sungai amat perlahan - “sungai mati”. Contoh terbaik ialah sungai Sepang, Selangor yang
telah dikelaskan sebagai terjejas teruk akibat pembuangan najis dan sisa
ternakan dari hampir 100 ladang khinzir yang terletak di tebingnya.
4. Pembangunan perindustrian. Perlepasan
Enfluen/sisa kilang ke sungai, tasik,paya dan sebagainya. Sektor perkilangan
dianggap sebagai sector yang paling banyak menyumbang kepada pencemaran
sumber air khususnya air sungai. Kilang-kilang yang banyak mencemarkan sungai
ialah kilang memproses getah serta kelapa sawit. Sebagai contoh sungai Sekudai,
Johor dan sungai Prai di Pulau Pinang. Kadar kemerosotan diukur dengan indikator kandungan BOD dalam air di
samping perubahan warna dan bau. Selain itu perlepasan bahan-bahan pencemar
dari serombong kilang ke udara boleh menyebabkan kualiti air hujan merosot -
hujan asid.
5. Pembangunan sektor pelancongan.
Perlepasan sisa kumbahan dari hotel, resort dan chalet ke laut menyebabkan
pencemaran air laut. Kemerosotan kualiti air laut ini dikesan melalui
kandungan bakteria E.Coli. Jika melebihi paras yang dibenarkan 200 MPN/100 ml
maka air laut tersebut sudah tercemar.
Punca ini banyak terdapat di kawasan pelancongan popular seperti di Port
Dickson Negeri Sembilan dan Batu Feringgi di Pulau Pinang.
6. Pembangunan sektor
pengangkutan. Sumber air laut tercemar
melalui pembuangan enap cemar serta perlanggaran dan tumpahan minyak oleh
kapal-kapal tangki. Dikesan melalui kewujudan ketulan-ketulan tar/minyak
mentah menutupi permukaan air laut. Di perairan Selat Melaka berisiko tinggi
untuk sumber laut tercemar kerana selat ini merupakan antara jalan air
tersibuk di dunia.
7. Pembangunan pesat sektor
pembandaran. Pertambahan penduduk bandar, kewujudan kawasan setinggan yang
membuang sisa domestik seperti sampah sarap dan air kumbahan ke sungai. Termasuk juga pembuangan sisa-sisa
makanan oleh peniaga kecil dan lain-lain sisa dari kawasan perumahan ke
sungai dan paya . Pembuangan sisa domestik khususnya sampah sarap dari
kawasan-kawasan setinggan menjadi punca penting mengapa sungai Gombak dan
Sungai Kelang di Kuala Lumpur tercemar teruk.
8. Pembangunan sumber tenaga. Di
peringkat awal pembinaan empangan hidro elektrik biasanya mencemarkan sungai
dengan kelodak dan bahan ampaian. Begitu juga penggunaan air untuk
pembersihan dan penyejukan loji janakuasa elektrik yang menggunakan petroleum
sebagai bahan bakarnya. Air buangan setelah loji dibersih/disejukkan yang
disalirkan ke sungai menyebabkan sungai tercemar.
9. Pembangunan sektor perlombongan. Sisa
perlombongan bijih timah, emas dan tembaga mencemarkan sungai dan tasik
apabila ia dialirkan/dibuang ke dalamnya seperti kes perlombongan tembaga di Mamut Sabah. Pencemaran laut di
kawasan pelantar cari gali petroleum juga boleh berlaku semasa kerja-kerja pengerudian
dijalankan.
|
c) Langkah-langkah
yang boleh diambil bagi mengatasi masalah kemerosotan kualiti sumber air.
1. Langkah perundangan. Penguatkuasaan
undang-undang - pengawasan/pemantauan yang teliti serta tindakan tegas
termasuk denda/kompaun, menarik balik lesen operasi dan juga penjara ke atas
mana-mana pihak yang dikenalpasti mencemarkan sumber-sumber air samada dari
pekilang, penternak, pemilik-pemilik kapal, orang perseorangan dan
sebagainya. Langkah ini dilaksanakan oleh JAS di bawah Akta Kualiti Alam
Sekitar 1974.
2. Mengawal - selia aktiviti pembalakan dan
penyahutanan terutamanya di kawasan rezab sungai, kawasan tadahan/hutan
simpan dan sebagainya bagi menjamin sumber air sungai sentiasa bersih dan
berterusan. Misalnya kawasan 10 km dari tebing sungai merupakan kawasan rezab
atau kawasan penampan yang tidak boleh diusik untuk pembalakan dan
penyahutanan.
3. Merawat air yang telah tercemar khususnya
akibat sisa kilang dan air kumbahan. Di samping menyedia/memperbanyakkan loji
merawat air. Hanya air yang sudah dirawat sahaja yang boleh dialirkan ke
sungai semula. Loji perawatan boleh ditempatkan terus di tebing-tebing sungai
. Selain itu menyediakan sistem pemerangkap sampah yang berkesan untuk
membersihkan sungai dari pencemaran sampah sarap dan juga melicinkan kadar
alirnya. Pada masa yang sama juga usaha-usaha mempertingkatkan R&D dan
teknologi haruslah dijalankan dari masa ke semasa seperti teknologi kitar semula air atau mengubah
teknologi perindustrian ke arah yang tidak mencemarkan air bagi menjamin
sumber-sumber air masa hadapan sentiasa bersih.
4. Meningkatkan kerjasama serantau
bagi mengawal pencemaran laut. Misalnya di kalangan negara ASEAN - kerjasama
dilakukan melalui pemantauan dan rondaan bersama, perkongsian teknologi dan
kos pemuliharaan /pembersihan air laut yang tercemar di samping penyelarasan
undang-undang dan peraturan laut.
5. Melaksanakan kempen dan
pendidikan alam sekitar. Menyedarkan masyarakat tentang pentingnya air bersih
dan menjaga sumber air sebagai penerus kehidupan. Kempen dilaksanakan melalui
pelbagai saluran media massa seperti kempen cintailah sungai kita, hargailah air dan sebagainya atau
menganjurkan pelbagai aktiviti sosial seperti gotong-royong pembersihan
sungai.
SOALAN LATIHAN PENGGAL 1 ALAM SEKITAR FIZIKAL
BAHAGIAN A : ALAM SEKITAR FIZIKAL
1(a) (a) Jelaskan
maksud sistem dari sudut alam sekitar fizikal.
[3m]
Sistem adalah satu
set angkubah/pembolehubah atau unsur-unsur/objek/komponen-komponen Yang saling
bertindak antara satu sama lain sebagai satu keseluruhan yang kompleks untuk
Mencapai keseimbangan bagi sesuatu sistem.
(b) Apakah yang dimaksudkan dengan solstis musim sejuk
(3m)
Solstis musom sejek keadaan dimana matahari berada tegak
diatas di garisan jadi pada 21 atau 22
disember hemisfera utara mengalami
musim sejuk
(c) Apakah yang dimaksudkan dengan sistem suria (3)
sistem suria merupakan salah satu daripada
sistem-sistem yang terdapat dalam
galaksi bima sakti yang terdiri datipada planet-palnet dan bintang-bintang mengelilingi matahari mengikut orbit yang
berbeza pada satah yang rata.
2. (a) Nyatakan tiga peranan tenaga suria dalam
mempengaruhi proses luluhawa (3)
i. penghabluran garam – tenaga suria menyejat kandungan air dalam tanih
ii. pembasahan dan pengeringan batuan – tenaga suria mengeringkan batuan
iii. tindakan fros – tenaga suria mencaikan ais
(b) Nyatakan dua
tenaga haba yang terdapat dalam atmosfera bumi ( 2)
i. tenaga haba rasa – tenaga haba yang terkena pada permukaan dan beransur
panas
ii.tenaga haba pendam – tenaga yang disimpan di dalam
sesuatu jasad
(c) Nyatakan dua jenis ombak.
i. ombak Pembina iaitu ombak kadar damparannya
tinggi basuhan balik rendah
ii. ombak pemusnah/pembinasa iaitu kadar damparannya rendah
dan basuhan balik tinggi
3. (a) Senaraikan tiga bentuk muka bumi yang terbentuk di
pinggir pantai kesan dari proses hakisan ombak
di pinggir pantai (3)
i. Teluk dan tanjung
ii.Tebing tinggi dan pentas hakisan ombak.
iii.Gua
iv.Lohong ombak/gloup dan geo
v.Gerbang laut
viBatu tunggul
vii.Tunggul sisa
|