Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BAHAGIAN B:
GEOGRAFI ALAM SEKITAR MANUSIA
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Pembangunan
Ekonomi dan Impak Alam Sekitar
|
30
|
|
|
|
|
|
|
3.1 Sektor-sektor
ekonomi
|
20
|
Calon seharusnya
dapat:
(a) mengenal pasti sektor
ekonomi yang terbahagi kepada tiga, iaitu
|
Skala negara Malaysia
|
|
|
(i) primer;
|
Pertanian, perikanan, perhutanan, dan
perlombongan
|
|
|
(ii) sekunder;
|
Pemprosesan,
pembuatan, dan pembinaan
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
(iii) tertier.
|
Pelancongan,
pengangkutan dan perhubungan,
perdagangan
dan perniagaan, kewangan,
perkhidmatan awam dan swasta, utiliti (elektrik,
air, dan gas), teknologi maklumat dan komunikasi, penyelidikan dan
pembangunan
|
|
|
(b) menghuraikan ciri utama
setiap sektor ekonomi negara Malaysia (taburan, skala, orientasi pengeluaran,
penggunaan modal, buruh, dan teknologi);
|
Huraian berkaitan dengan ciri dan
kepentingan boleh digabungjalinkan mengikut sektor ekonomi
|
|
|
(c) menghuraikan
kepentingan atau sumbangan setiap sektor kepada ekonomi negara (Keluaran
Dalam Negara Kasar [KDNK], pekerjaan, dan kesan pengganda);
|
Kesan
pengganda merujuk kepada aktiviti hiliran dalam sektor pertanian, pembuatan,
dan perkhidmatan
|
|
|
(d) menjelaskan perkembangan semasa sektor ekonomi (primer,
sekunder, dan tertier);
|
Perkembangan semasa sektor ekonomi
meliputi kemajuan, inovasi, isu, masalah, dan cabaran
|
|
|
(e) menghuraikan perkembangan bioteknologi terkini dalam
bidang pertanian dan pembuatan;
|
Bioteknologi bermaksud
penggunaan teknologi dalam perkembangan pertanian dan pembuatan seperti
pembiakbakaan tisu, pengubahsuaian genetik, teknologi transgenik, dan
teknologi nano
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
3.1.1 Kemahiran amali
|
|
(f) mengira, melukis, dan mempersembahkan data
ekonomi semasa dalam bentuk jadual, gambar rajah, dan peta;
|
Gambar rajah termasuklah carta, graf, dan rajah
|
|
|
(g) mentafsir jadual, gambar rajah, foto, dan
peta.
|
Peta meliputi peta topografi
|
|
|
|
|
3.2 Proses
pembangunan ekonomi
|
4
|
Calon seharusnya
dapat:
|
|
|
|
(a) mentakrifkan maksud pembangunan dan mengenal
pasti penunjuk pembangunan (KDNK per
kapita, peratus tenaga kerja dalam sektor ekonomi, ciri demografi, kemudahan
asas, dan pemilikan barangan);
|
|
|
|
(b) membezakan tahap pembangunan semasa antara
kawasan dalam negara Malaysia;
|
|
|
|
(c) menjelaskan ketakseimbangan
pembangunan antara kawasan dalam negara Malaysia.
|
Tumpuan kepada isu
ketakseimbangan pembangunan antara wilayah dalam negara dan strategi untuk mengatasinya
(koridor pembangunan ekonomi utara, timur, selatan, Sabah dan Sarawak)
|
|
|
|
|
3.3 Impak
pembangunan ekonomi terhadap alam sekitar
|
6
|
Calon seharusnya
dapat:
(a) menjelaskan impak pembangunan ekonomi
terhadap alam sekitar, iaitu
|
|
|
|
(i) kemerosotan dan kepupusan sumber;
|
|
|
|
(ii) pencemaran alam sekitar (pencemaran udara,
air, tanih, bau, bunyi, sampah sarap, dan sisa toksik);
|
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
(iii) kemerosotan kualiti alam sekitar
(peningkatan suhu setempat, hakisan, tanah runtuh dan tanah tandus, banjir
dan kemarau, ancaman kepupusan kepelbagaian
biologi, kemusnahan habitat, dan rantaian makanan);
|
Sumber perhutanan,
perikanan, dan perlombongan
|
|
|
(b) merumuskan langkah
mengurangkan impak pembangunan ekonomi terhadap alam sekitar dari aspek
perundangan dan bukan perundangan.
|
|
|
|
|
|
2 Globalisasi
Ekonomi dan Kerjasama Serantau
|
30
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Globalisasi
ekonomi
|
6
|
Calon seharusnya
dapat:
|
|
|
|
(a) menghuraikan maksud
globalisasi ekonomi;
|
Globalisasi
ekonomi
bermaksud saling
bergantung antara negara dari segi bahan mentah, modal, buruh, pasaran, dan
teknologi dalam proses pengeluaran dan pemasaran yang dipermudahkan oleh
kemajuan teknologi maklumat
|
|
|
|
|
|
|
(b) menghuraikan aspek saling bergantung antara kawasan
(pelaburan, teknologi, pengeluaran, pasaran, dan bekalan buruh);
|
Saling bergantung antara
kawasan merujuk kepada hubungan antara negara/kawasan untuk keperluan ekonomi
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
(c) menjelaskan sebab perlunya kerjasama antara
kawasan (kecekapan, ekonomi, daya saing, pengkhususan, dan penyertaan dalam
ekonomi dunia);
|
|
|
|
(d) menilai
kesan globalisasi ekonomi terhadap sesebuah negara, iaitu
(i) kesan positif
● perdagangan bebas;
● peluasan pasaran;
● pemindahan teknologi
● aliran buruh;
● menggalakkan
persaingan;
● peningkatan kualiti produk;
|
|
|
|
(ii) kesan negatif
● penguasaan ekonomi negara oleh syarikat
multinasional (MNC);
● ancaman kepada barangan, perkhidmatan, dan
budaya tempatan;
● ancaman kepada pengusaha kecil dan
sederhana tempatan;
● kesukaran untuk
mengawal aliran modal asing;
● penghakisan kedaulatan negara.
|
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
4.2 Kerjasama
serantau
|
14
|
Calon seharusnya
dapat:
|
|
|
|
|
|
4.2.1 Konsep kerjasama
|
|
(a) mengenal
pasti pakatan ekonomi serantau, iaitu
(i) Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara
(ASEAN);
(ii) Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA);
(iii) Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC);
(iv) Kerjasama ekonomi antara negara Asia Timur;
(v) Kesatuan Eropah (EU);
(vi) Perjanjian
Kawasan Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA);
|
|
|
|
(b) menghuraikan
konsep kerjasama dan persaingan antara kawasan;
|
|
|
|
|
|
4.2.2 Kepentingan dan halangan
|
|
(c) menjelaskan
kepentingan pakatan ekonomi serantau dari segi
(i) mengurangkan kesan negatif globalisasi
ekonomi dunia;
(ii) pasaran bersama;
(iii) meningkatkan daya saing serantau;
(iv) menjaga kepentingan bersama serantau;
(v) keperluan guna tenaga buruh;
(vi) teknologi penyelidikan dan pembangunan;
|
Daya saing serantau
merujuk kepada keupayaan mengeluarkan produk yang memenuhi keperluan global
pada kos yang kompetitif
|
|
|
(d) menghuraikan
halangan dalam kerjasama ekonomi serantau yang meliputi
(i) perbezaan ekonomi antara negara anggota;
(ii) konflik politik wilayah dalam negara
anggota;
|
|
|
|
|
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
(iii) keupayaan
melaksanakan projek kerjasama serantau;
(iv) persaingan
antara kepentingan negara dengan kepentingan serantau;
(v) pencemaran rentas sempadan;
(vi) keselamatan serantau;
|
|
|
|
|
|
4.2.3 Kemahiran amali
|
|
(e) mengira, melukis, dan mempersembahkan data ekonomi dalam bentuk jadual,
gambar rajah, dan peta;
|
|
|
|
(f) mentafsir jadual,
gambar rajah, dan peta berkenaan.
|
|
|
|
|
|
4.3 Segitiga
pertumbuhan
|
8
|
Calon seharusnya
dapat:
|
|
|
|
(a) mendefinisikan
konsep kawasan segitiga pertumbuhan;
|
Kawasan segitiga pertumbuhan merujuk kepada
kerjasama memajukan subwilayah yang berjiran di dalam ASEAN
|
|
|
(b) mengenal
pasti kawasan segitiga pertumbuhan di dalam ASEAN, iaitu
(i) Segitiga Pertumbuhan Indonesia–Malaysia–
Singapura
(IMS–GT);
(ii) Segitiga Pertumbuhan Indonesia–Malaysia–
Thailand
(IMT–GT);
(iii) Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei
Darussalam–Indonesia–Malaysia–Filipina (BIMP–EAGA);
|
Fokus kerjasama:
IMS–GT – perindustrian
IMT–GT – sumber pertanian dan pelancongan
BIMP–EAGA – pelbagai aktiviti ekonomi
|
Tajuk
|
Waktu Pengajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
|
(c) menjelaskan
peranan segitiga pertumbuhan dalam
memajukan wilayah berkenaan (perdagangan, pelaburan, pelancongan, pengaliran
buruh, penggunaan sumber, pengangkutan dan perhubungan, dan teknologi).
|
|
|
|
|
|
4.4 Hubungan
Malaysia dengan negara luar
|
2
|
Calon
seharusnya dapat:
|
|
|
|
(a) menyatakan
dasar luar negara Malaysia;
|
Teras
dasar luar negara Malaysia - Aman, Bebas, dan Berkecuali
|
|
|
(b) menghuraikan
peranan negara Malaysia dalam pakatan kerjasama serantau;
|
Prinsip memakmurkan jiran menjadi
fokus utama kerjasama serantau
|
|
|
(c) menjelaskan
kepentingan kerjasama serantau dalam melindungi alam sekitar.
|
Mengatasi masalah pencemaran
rentas sempadan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan