SKEMA
JAWAPAN STPM PENGGAL 1
Bahagian
A : Alam Sekitar Fizikal
[40
markah]
1
(a) Apakah yang dimaksudkan
dengan peredaran bumi ?
Merujuk kepada [bumi mengelilingi matahari] [dalam orbit] dengan mengambil masa [365¼ hari] [dari barat ke timur/lawan jam]
[mana-mana 3x1m = 3 markah]
(b) Terangkan bagaimana kejadian berikut berlaku.
(i) Solstis musim
sejuk.
Bi
|
·
Matahari
berada tegak di atas kepala di garisan
jadi pada waktu
tengah hari.
·
Berlaku
pada 22 Disember.
·
Kesannya
malam lebih panjang daripada siang.
|
1m
1m
1m
|
3 markah.
|
(ii) Solstis musim panas.
Bii
|
·
Matahari
berada tegak di atas kepala di garisan
sartan pada waktu
tengah hari.
·
Berlaku
pada 21 Jun.
·
Kesannya
siang lebih panjang daripada malam.
|
1m
1m
1m
|
3 markah
|
(c) Jelaskan tiga
kesan kejadian empat musim terhadap aktiviti manusia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
C1
|
Pertanian
|
Dijalankan mengikut
musim tertentu , tidak sepanjang tahun. Contoh penanaman gandum dijalankan
musim bunga dan dituai pada musim sejuk.
|
2m
|
C2
|
Peloncongan
|
Dijalankan pada musim
sejuk. Pelancong bermain luncur air dan hoki ais
Terima jika nyatakan musim bunga.
|
2m
|
C3
|
Pertempatan/tempat
tinggal
|
Musim sejuk tinggal
dalam iglu.
Musim panas tinggal
dalm tupik
|
2m
|
C4
|
Pembalakan
|
Dijalankan pada musim
sejuk apabila getah pokok beku dan senang ditebang.
Tidak dijalankan
sepanjang tahun
|
2m
|
C5
|
Ternakan
|
Musim panas
dilepaskan meragut rumput di padang.
Musim sejuk dibiarkan
dalam kandang dan diberi makan jerami dan oat.
|
2m
|
Mana-mana 3isi X 2m =
6 markah
Fakta Im + Huraian
1m..
|
2 (a) Terangkan
proses geomorfologi yang sering berlaku di Malaysia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
A1
|
Luluhawa Fizikal
|
Proses pemecahan
batuan secara insitu oleh agen luluhawa seperti suhu dan hujan sehingga
berlaku perubahan pada saiz batuan tersebut.
|
2m
|
A2
|
Luluhawa Kimia
|
Proses pemecahan
batuan secara insitu oleh agen luluhbawa seperti suhu dan hujan sehingga
berlaku perubahan kimia pada batuan tersebut,
|
2m
|
A3
|
Luluhawa Biologi
|
Proses pemecahan
batuan secara in situ oleh agen luluhawa seperti tumbuhan dan haiwan.
|
2m
|
A4
|
Pergerakan Jisim
|
Melibatkan pergerakan
regolit dari atas ke bawah cerun akibat tarikan graviti dan air hujan sebagai
pelicin.
|
2m
|
A5
|
Hakisan
|
Proses penghausan
yang dialami oleh permukaan bumi akibat tindakan agen-agen bergerak seperti
air mengalir dan ombak
|
2m
|
A6
|
Pengangkutan
|
Proses pemindahan
bahan-bahan terluluhawa atau terhakis oleh agen bergerak seperti air
mengalir, angin dan ombak.
|
2m
|
A7
|
Pemendapan
|
Proses
yang berlaku apabila bahan muatan menjadi pegun, terlonggok dan tidak
diangkut lagi oleh agen seperti air mengalir dan ombak di sesuatu kawasan.
|
2m
|
Mana-mana 6 isi x 2m
= 12 markah.
Fakta 1m + Huraian 1m
|
(b) Bincangkan aktiviti
manusia yang sesuai dijalankan di kawasan tanah pamah di Malaysia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
B1
|
Pertanian
|
Tanah pamah yang rata
dan subur dapat menakung air untuk penanaman padi.
Tanah pamah yang
beralun dan bersaliran baik subur untuk getah dan kelapa sawit.
|
2m
|
B2
|
Petempatan.
|
Tanah pamah lebih
mudah untuk dibina tapak kawasan perumahan, tanpa melibatkan kos yang tinggi
untuk meratakan tanah.
|
2m
|
B3
|
Pengangkutan
|
Jaringan pengangkutan
lebih mudah dibina tanpa kos membinaan yang tinggi dan lebih selamat.
|
2m
|
B4
|
Perlombongan
|
Kawasan tanah pamah
seperti kawasan lembah sungai kaya dengan sumber bijih timah dan kawasan
tanah pamah yang beralun kaya dengan bauksit.
|
2m
|
B5
|
Perindustrian
|
Pembinaan tapak
kilang di kawasan tanah pamah yang rata lebih mudah dan kos yang rendah.
|
2m
|
B6
|
Pelancongan
|
Kawasan pinggir pantai sesuai untuk aktiviti
pelancongan seperti kawasan pantai berpasir.
|
2m
|
Bx
|
Kesimpulan
|
1m
|
|
6 isi X 2m = 12m + 1m
( Kesimpulan) = 13 markah.
Fakta 1m + Huraian
1m.
|
3
(a) (i) Jelaskan proses pembentukan bentuk muka bumi
gunung berapi.
Fakta
|
Huraian/proses
|
Markah
|
|
Ai1
|
Gunung berapi lava
bes
|
Lava bersifat cair
dan lambat membeku menyebabkan ianya bergerak laju dan membentuk cerun landai
dan membentuk mendapan yang luas
|
2m
|
Ai2
|
Gunung berapai lava
asid.
|
Lava bersifat likat
dan cepat membeku menyebabkan aliran lava tidak mengalir jauh dan membentuk
cerun curam
|
2m
|
Ai3
|
Palam Gunung Berapi.
|
Lava yang agak pekat
sebahagian kecilnya membeku di lohong gunung api, proses gondolan di kawasan
gunung berapi mati akan menyebabkan terbentuk sebagai tiang tinggi di kawasan
gunung berapi.
|
2m
|
Ai4
|
Dataran lava
|
Apabila lava yang
sangat cair mengalir di celah rekahan batuan dan membeku di permukaan bumi.
|
2m
|
Ai5
|
Gunung Berapi Kon Abu
|
Terbentuk dari abu
yang dikeluarkan semasa letusan gunung berapi. Biasanya gunung berapi ini
kecil-kecil dan cerunnya agak curam.
|
2m
|
A6
|
Kaldera
|
Tekanan yang kuat
semasa letusan menyebabkan bahagian puncak gunung berapi musnah dan membentuk
kawah.
|
2m
|
Ai7
|
Geiser
|
Merupakan pancutan
air panas hasil daripada pemanasan wap air oleh magma di dalam kerak bumi.
|
2m
|
Ai8
|
Gunung Berapi kon
Komposit
|
Terbentuk apabila kon
terbina dari abu dan debu yang berselang seli dengan lawa. Bahan yang
membentuk kon bukan sahaja keluar dari bahagian tengah, tetapi pada sisi dan
membentuk kon kecil.
|
2m
|
Mana-mana
6 isi x 2m =12 markah. Fakta 1m + Huraian 1m
|
(ii) Bincangkan kesan positif
bentuk muka bumi gunung berapi terhadap aktiviti manusia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
Aii1
|
Aktviti Pertanian
|
Di lereng-lereng gunung
berapi lava bes yang subur sesuai untuk penanaman padi sawah dan
sayur-sayuran serta buah-buahan
|
2m
|
Aii2
|
Aktiviti Penjanaan
kuasa elektrik Geoterma
|
Pembinaan logi
memproses wap air untuk dijadikan kuasa elektrik giat dijalankan di kawasan gunung
berapi.
|
2m
|
Aii3
|
Aktiviti Pelancongan
|
Penghasilan bentuk
muka bumi yang menarik hasil dari letusan gunung berapi menarik kedatangan
pelancong seperti kaldera dan geiser
|
2m
|
Aii4
|
Aktiviti Perikanan
|
Tasik kawah yang
terbentuk hasil daripada letusan gunung berapi merupakan habitat yang sesuai
untuk ikan air tawar dan telah dijadikan sebagai sumber pendapatan oleh
nelayan
|
2m
|
Aii5
|
Aktiviti Perlombongan
|
Kawasan gunung
berapai kaya dengan sumber mineral seperti batuan granit dalam aktiviti kuari
dan juga terdapat sumber sulfur
|
2m
|
Aii6
|
Aktiviti Perubatan
|
Sulfur atau belereng
dan lumpur gunung berapai merupakan sumber berubatan tradisional
|
2m
|
Aii7
|
Aktiviti Petempatan
|
Kawasan lereng gunung
berapi yang subur dan banyak peluang
pekerjaan menggalakkan pembinaan pertempatan
|
2m
|
Aiix
|
Kesimpulan
|
1m
|
|
Mana-mana 6 isi x 2m
= 12m + 1m ( kesimpulan ) =13 markah.
Fakta 1m + Huraian 1m
|
(b)
(i) Huraikan faktor fizikal yang
mempengaruhi proses pemendapan sungai.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
Bi1
|
Isipadu air sungai
|
Apabila isipadu air sungai berkurangan selepas
banjir atau pada musim kemarau akan menyebabkan daya keupayaan pengangkutan
sungai semakin berkurang. Keadaan ini menyebabkan banyak bahan muatan sungai
dimendapkan di alur sungai
|
2m
|
Bi2
|
Halaju air
|
Halaju air akan berkurangan apabila kecerunan alur
sungai semakin landai terutama di peringkat hilir. Kesannya sebahagian besar
daripada bahan muatan sungai akan
dimendapkan di bahagian hilir apabila daya mengangkut semakin berkurangan.
|
2m
|
Bi3
|
Kecerunan
|
Kecerunan berkait rapat dengan halaju sungai.
Kawasan sungai di peringkat hilir adalah lebih landai berbanding dengan
kawasan di peringkat hulu, mengakibatkan halaju dan tenaga arus menjadi
lemah. Keadaan ini akan menyebabkan beban muatan sungai di mendapkan.
|
2m
|
Bi4
|
Bentuk Alur
|
bentuk alur yang berliku terutama di bahagian
likuan dalam memudahkan berlakunya pemendapan berbanding dengan bentuk alur
yang lulus.
|
2m
|
Bi5
|
Jenis batuan
|
alur sungai yang
terdiri daripada batuan lembut seperti batu kapur dan batu pasir akan
menghasilkan beban sideman yang banyak bagi membantu dalam meningkatkan
proses pemendapan berbanding alur sungai yang batuanya terdiri daripada
batuan keras seperti granit
|
2m
|
Bi6
|
Bahan Muatan
|
Bahan muatan yang pelbagai akan diangkut oleh arus
sungai melalui cara yang berbeza. Pengurangan tenaga arus menyebabkan air
sungai memendapkan beban yang dibawanya.
|
2m
|
Bi7
|
Halangan
|
Halangan yang terdapat di dalam alur sungai akan
memperlahankan aliran air sungai. Keadaan ini
menyebabkan proses pemendapan akan berlaku dengan giat
|
2m
|
Mana-mana 6 isi x 2m
=12 markah
Fakta 1m + Huraian 1m
|
(ii)
Bincangkan kepentingan bentuk muka bumi pemendapan sungai terhadap
aktiviti manusia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
Bii1
|
Pertanian + Dataran Banjir
/ Delta .
|
merupakan bentuk muka bumi yang kaya dengan tanih
aluvium yang subur untuk penanaman padi dan bentuknya yang rata memudahkan
air untuk bertakung. Padi memerlukan jumlah air yang banyak ketika proses
pertumbuhannya supaya dapat menghasilkan buah padi yang banyak dan
berkualiti.
|
2m
|
Bii2
|
Pengangkutan + Tetambak.
|
merupakan satu jaluran kawasan yang tinggi dan
jauh daripada ancaman banjir. Keadaan semula jadinya yang sedemikan
menyebabkan jalan raya yang merupakan salah satu daripada pengangkutan darat
dapat dibina dengan mudah dan lebih selamat di atas tetambak tersebut.
|
2m
|
Bii3
|
Ternakan ikan air
tawar/akuakultur + Tasik Ladam
|
merupakan tasik semulajadi yang dalam dan tenang.
Keadaannya yang sedemikan telah menarik minat dan memudahkan pengusaha ikan
air tawar untuk menternak ikan di tasik tersebut.
|
2m
|
Bii4
|
Pembinaan + Pulau
Sungai.
|
salah satu bentuk muka bumi pemendapan sungai yang
kaya dengan pasir yang diperlukan oleh sektor pembinaan. Pasir yang membentuk
pulau sungai akan dikorek dan dijual kepada pengusaha yang terlibat dengan
sektor pembinaan.
|
2m
|
Bii5
|
Pelancongan + Tasik Ladam.
|
merupakan tasik
semula jadi yang menjadi tarikan pelancong tempatan dan luar negara untuk
menjalankan aktiviti riadah seperti memancing.
|
2m
|
Bii6
|
IKS /PKS + Tetambak
|
Kedudukanya yang
tinggi dan jauh dari banjir serta rata sesuai untuk menjadi tempat menjemur
hasil perikanan seperti menjemur ikan kering.
|
2m
|
Bii7
|
Pelombongan Sungai
|
Aktiviti pelombongan
pasir dijalankan di kawasan pulau sungai yang kaya dengan pasir dengan cara
mengorek kawasan sungai yang mempunyai pulau sungai yang terbentuk dari
proses pemendapan.
|
2m
|
Biix
|
Kesimpulan
|
1m
|
|
Mana-manan 6 isi X 2m
= 12 m +1m (kesimpulan) =13 markah
Fakta 1m + huraian
1m.
Jika tidak dinyatakan
bentuk muka bumi 0 markah.
|
Bahagian B : Alam Sekitar Manusia
[40 markah]
4 (a) Apakah yang dimaksudkan dengan taburan
penduduk?
Taburan
penduduk ialah agihan atau sebaran
penduduk di atas ruang/permukaan bumi
yang menghasilkan kepadatan mengikut kawasan sama ada padat,
sederhana, atau jarang.
[1 x 3m = 3m]
(b)
Huraikan tiga faktor yang
menyebabkan bandar-bandar besar di Malaysia mempunyai kepadatan penduduk yang
tinggi.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
B1
|
Sektor ekonomi moden
|
Perkembangan sektor perindustrian akan meningkatkan kemasukan migrasi
dari kawasan luar bandar ke bandar.
|
2
|
B2
|
Proses Perbandaran /Urbanasasi
|
Penduduk tertumpu di bandar kerana kemudahan pendidikan tinggi, perubatan
moden, pusat perniagaan, kemudahan
pengangkutan dan telekomunikasi canggih dan moden.
|
2
|
B3
|
Demografi /Kadar pertumbuhan penduduk semula jadi yang tinggi
|
Penduduk yang bermigrasi ke bandar merupakan golongan muda yang berada
pada peringkat umur subur dan mempunyai tahap kesihatan yang baik. Ini akan
meningkatkan kadar kelahiran dan mampu mengurangkan kadar kematian bayi
|
2
|
B4
|
Peluang
pekerjaan yang luas.
|
Penduduk
tertumpu ke kawasan bandar kerana terdapat pelbagai peluang pekerjaan. Sektor
perindustrian dan perkhidmatan menyediakan peluang pekerjaan yang banyak.
|
2
|
B5
|
Kemudahan
infarsturktur
|
Kemudahan
pengangkutan yang lengkap meningkatkan darjah ketersampaian ke bandar.
Kemudahan telekomunikasi meningkatkan tahap perhubungan.
|
2
|
B6
|
Peluang
pendidikan tinggi
|
Penduduk
terutamanya golongan muda tertumpu ke bandar untuk menyambung pelajar ke
peringkat yang lebih tinggi.
|
2
|
Mana-mana 3 isi x 2 Markah = 6 markah
Fakta 1m + Huraian 1m
|
(c) Bagaimanakah kepadatan penduduk yang tinggi di bandar-bandar besar boleh
menjejaskan sumber alam?
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
C1
|
Persaingan guna
tanah.
|
-
Persaingan guna tanah untuk kawasan petempatan,
perindustrian, pengangkutan dan perniagaan yang meningkat.
-
Menyebabkan tekanan terhadap sumber tanah kerana saiz
tanah semakin berkurangan.
|
3m
|
C2
|
Aktiviti domestik
/penduduk
|
-
Aktiviti pembuangan sisa domestik/sisa kumbahan /enfluen
industri / pertambahan bilangan kenderaan .
-
boleh
menyebabkan pencemaran air/udara/bau
|
3m
|
C3
|
Pembinaan
infrastruktur
|
-
Kepesatan sektor pembinaan petempatan dan infrastruktur
menyebabkan banyak kawasan berbukit dan tanah tinggi di potong, ditarah dan
diratakan.
-
menyebabkan kejadian tanah runtuh, tanah mendap dan
banjir kilat.
|
3m
|
Mana-mana 2 isi x
3 markah = 6 markah
Fakta 1m +
Huraian 1m + Kesan 1m
|
5 (a) Bincangkan
faktor-faktor yang mempengaruhi keseimbangan daya tampung sumber alam di
Malaysia.
Fakta
|
Huraian
|
Markah
|
|
A1
|
Kuantiti dan kualiti sumber alam yang ada
|
-
Malaysia mempunyai sumber alam yang banyak – sumber
tanah, sumber mineral dan sumber hutan.
-
Mampu menampung dan memenuhi keperluan penduduk.Sumber
tanah yang luas dan subur sesuai untuk aktiviti pertanian untuk menampung
keperluan makanan penduduk.
|
3m
|
A2
|
Tahap teknologi untuk penerokaan sumber
|
-
Teknologi yang tinggi membolehkan Malaysia meneroka
stok sumber yang tersimpan untuk menampung keperluan ekonomi dan penduduk.
-
Teknologi juga berupaya untuk meneroka sumber-sumber
baru atau mempelbagai sumber alam sedia ada.
|
3m
|
A3
|
Pengurusan sumber yang cekap melalui pemeliharaan dan pemuliharaan
|
-
Menitik beratkan langkah pemeliharaan dan pemuliharaan
dalam menguruskan sumber secara berkesan.Contohnya menguruskan sumber hutan
secara lestari melalui projek perladangan hutan dan rawatan silvikultur.
-
Melalui langkah ini ia membolehkan sumber hutan dapat
dikekalkan.
|
3m
|
A4
|
Kawalan jumlah penduduk
|
-
Memastikan sumber alam dapat memenuhi keperluan
penduduk dan sumber dapat digunakan dengan optimum.
-
Ia boleh dilaksanakan melalui beberapa langkah secara
terkawal seperti menggalakkan kelahiran melalui rawatan percuma kepada ibu
dan anak dsb.
|
3m
|
Ax
|
Kesimpulan
|
1m
|
|
4 isi x 3 m = 12m + 1m ( kesimpulan) = 13 markah.
Fakta 1m + Huraian 2m
|
(b) Cadangkan langkah-langkah untuk mengawal
kemusnahan alam sekitar fizikal akibat daripada penerokaan sumber alam.
Langkah
|
Huraian
|
Markah
|
|
Langkah perundangan
|
|||
B1
|
Penguatkuasaan undang-undang
|
-
Menguatkuasakan Akta Alam Sekeliling, 1974 yang
bertujuan untuk menghalang kemerosotan alam sekitar dan mempertingkatkan
kualiti alam sekitar.
|
2m
|
B2
|
Kawalan dan pemantauan
|
-
Kawalan dan pemantauan harus dilakananakan secara
berkala dan berterusan.
|
2m
|
B3
|
Hukuman dan denda
|
-
Hukuman dan denda yang setimpal perlu dijalankan secara
telus dan tanpa memilih kepentingan sesuatu pihak.
-
Supaya dapat menjadi pengajaran kepada individu atau
pengusaha lain
|
2m
|
B4
|
Laporan EIA
|
-
Semua projek pembangunan perlu mengemukakan laporan EIA
untuk dinilai oleh pihak berkuasa sebelum melaksanakan sesuatu projek.
-
Bertujuan untuk meminimumkan impak pembangunan terhadap
alam sekitar
|
2m
|
Langkah bukan perundangan
|
|||
B5
|
Melaksanakan pembinaan tembok/ gabion
|
-
untuk menstabilkan cerun.
|
2m
|
B6
|
Menanam tumbuhan tutup bumi
|
-
Menanam rumput di cerun bukit yang telah diteroka
|
2m
|
B7
|
Membina teres
|
-
Dapat mengurangkan larian air permukaan/ hujan yang menyebabkan
hakisan
-
|
2m
|
B8
|
Penghutanan semula.
|
-
Menanam semula kawasan hutan yang telah ditebang.
|
2m
|
B9
|
Merawat sumber air
|
-
Memastikan sumber air yang tercemar dirawat terlebih
dahulu sebelum dialirkan semula ke dalam sungai/sistem saliran
|
2m
|
B8
|
Memasang alat penapis asap
|
-
Alat tersebut dipasang di cerobong asap kilang untuk menapis
asap yang dilepaskan oleh kilang.
|
2m
|
B9
|
Kempen
|
-
Melaksanakan kempen kesedaran melalui media masa dan
kerjasama NGO
|
2m
|
B10
|
Pendidikan
|
-
Pendidikan alam sekitar diterapkan di sekolah sama ada
secara formal atau tidak formal sejak diawal persekolahan.
|
2m
|
Mana-mana 6 isi x 2 m = 12 markah
Fakta 1m + Huraian 1m
|
6 Dengan merujuk kepada sesebuah kawasan desa
yang sedang mengalami perubahan.
(a)
terangkan bukti yang menunjukkan kawasan desa tersebut telah mengalami kemajuan
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
|
Ax
|
Namakan lokasi
|
1
|
|
A1
|
Perubahan fizikal
|
-
Guna tanah, bangunan, landskap dan lain-lain kawasan
desa berubah.
-
Contoh, bangunan rumah tradisional telah berubah kepada
reka bentuk moden, kawasan terbiar dibina bangunan ternakan ayam telur/daging
secara komersial.
|
2
|
A2
|
Perubahan ekonomi
|
-
Sudah wujud kepelbagaian ekonomi.
-
Penglibatan penduduk dalam ekonomi moden berjaya
meningkatkan produktiviti dan mempelbagaikan peluang pekerjaan.
-
Mampu meningkatkan pendapatan, peningkatan pendapatan
telah meningkatkan taraf hidup dan tabungan penduduk.
|
2
|
A3
|
Perubahan sosial
|
-
Penduduk berpeluang melanjutkan pendidikan ke peringkat
yang lebih tinggi.
-
Tahap kesihatan dan pemakanan juga bertambah baik dan
dapat dilihat melalui penurunan kadar kematian kanak-kanak dan bayi.
-
Selain itu, pemilikan kenderaan dalam kalangan penduduk
semakin meningkat dan gaya hidup moden mulai diamalkan, khususnya dalam
golongan orang muda.
|
2
|
A4
|
Perubahan teknologi
|
-
Pengenalan ekonomi moden mementingkan peningkatan
produktiviti dan kecekapan pengeluaran.
-
Oleh itu, jentera moden. input moden dan teknik
pengeluaran moden diperkenalkan di desa.
-
Contohnya, penggunaan jentera membajak dan menuai, baja
kimia dan racun serangga dalam pertanian padi sawah.
|
2
|
A5
|
Perubahan infrastruktur dan kemudahan sosial
|
-
Projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan kini
telah banyak memajukan kawasan desa.
-
Klinik kesihatan, sekolah rendah dan menengah, bekalan
air paip dan elektrik sudah dilaksanakan.
|
2
|
A6
|
A6 – Pengangkutan dan komunikasi
|
-
Jalan desa telah dinaiktarafkan dari jalan tidak
berturap kepada berturap bagi meningkatkan tahap ketersampaian desa dengan
bandar, peluasan perkhidmatan jalur lebar dan ASTRO memberi kemudahan kepada
penduduk desa berhubung dengan dunia luar
|
2
|
Mana-mana 3 isi x 2 m = 6 + im (lokasi) = 7 markah
Fakta 1m + Huraian 1m
|
(b)
huraikan kesan transformasi desa terhadap alam sekitar fizikal kawasan kajian
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
|
B1
|
Pencemaran air
|
-
Berlaku akibat daripada pembuangan sisa dan najis
ternakan ke dalam sungai yang menyebabkan air sungai tercemar dengan bakteria
E-coli.
-
Pembuangan sisa industri IKS seperti sisa kilang
pemprosesan dan pembuatan sos cili, kerepek pisang dan ubi kayu, mengecap
batik.
-
Penggunaan baja kimia dan racun serangga secara berlebihan
dalam aktiviti pertanian meningkatkan nilai keasidan air sungai
|
2
|
B2
|
Pencemaran udara
|
-
berlaku akibat daripada pembakaran jerami padi selepas
musim menuai dan pembakaran sampah secara terbuka yang sering dilakukan oleh
penduduk desa.
|
2
|
B3
|
Pencemaran bau
|
-
berpunca dari sisa longgokan sampah dan air sampah
kilang seperti kilang memproses dan membuat sos cili dan kerepak.
-
Najis ternakan
seperti ternakan ayam, lembu, kambing dan babi juga menyebabkan pencemaran bau
berlaku.
|
2
|
B4
|
Pencemaran bunyi
|
-
Pencemaran bunyi bising pula berlaku dari jentera
kilang yang beroperasi.
-
|
|
B5
|
Hakisan tanih dan gerakan jisim
|
-
berpunca daripada aktiviti tanaman semula getah di
kawasan cerun bukit tanpa tanaman tutup bumi menyebabkan hakisan larian air
permukaan berlaku pada musim hujan.
-
Cerun bukit juga mengalami gerakan jisim kerana cerun
bukit menjadi tidak stabil pada musim hujan.
|
2
|
B6
|
Gangguan ekologi kawasan desa
|
-
berlaku disebabkan, hutan di sekitar desa ditebang
untuk meluaskan kawasan tanaman ubi kayu dan pisang.
-
Kepelbagaian spesies flora dan fauna turut terjejas
dengan penebangan hutan ini apabila habitat musnah.
|
2
|
B7
|
Gangguan hidrologi setempat
|
-
Penebangan hutan akan mengurangkan susupan dan simpanan
air tanih.
-
Berlaku peningkatan larian air permukaan.
-
Berlakunya kejadian banjir.
-
.
|
2
|
Mana-mana 4 isi x 2 markah = 8 markah
|
(c) Jelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi
perkembangan petempatan desa tersebut.
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
|
C1
|
Bentuk muka bumi
|
-
Tanah pamah yang rata dan beralun sesuai untuk pembinaan
petempatan dan aktiviti ekonomi.
-
Bebas daripada bencana alam - banjir
|
2
|
C2
|
Berhampiran kawasan bandar
|
-
dapat meningkatkan interaksi desa-bandar melalui
mobaliti penduduk, barangan dan perkhidmatan.
|
2
|
C3
|
Potensi sumber alam yang dimiliki
|
-
Sumber tanih yang subur sesuai untuk pertanian. Cthnya
tanih aluvium sesuai untuk tanaman padi sawah dan tanah laterit sesuai untuk
tanaman kelapa sawit.
-
Keindahan alam semula jadi dan kepelbagaian biologi
yang menggalakkan aktiviti ekopelancongan.
-
|
2
|
C4
|
Dasar kerajaan/polisi governan
|
-
Rancangan pemodenan desa/pembangunan insitu.
-
Mewujudkan pusat pertumbuhan desa (PPD)
-
Penyelerakan industri ke kawasan luar bandar
|
2
|
C5
|
Kemajuan sistem pengangkutan
|
-
Wujudnya jaringan dan sistem pengangkutan yang baik
seperti jalanraya dan landasan kereta api.
-
Memudahkan pengangkutan dan pemasaran barangan.
-
Darjah ketersampaian tinggi.
|
2
|
C6
|
Faktor kedinamikan/kesediaan penduduk
|
-
Mempunyai daya keusahawanan, minda terbuka yang dapat
menyediakan tenaga kerja untuk memajukan sumber-sumber ekonomi desa.
-
Meluaskan saiz pasaran dan kuasa beli pengguna.
|
2
|
C7
|
Faktor teknologi
|
-
Teknologi moden dalam sektor pertanian seperti
penggunaan jentera, teknik dan input moden yang dapat meningkatkan
produktiviti pertanian desa.
-
Penggunaan teknologi dan peralatan moden dalam
perusahaan kecil dan sederhana (IKS).
|
2
|
C8
|
Faktor modal
|
-
Keupayaan modal untuk mengerakkan sektor ekonomi desa
khususnya PKS.
-
Penyediaan modal oleh pihak kerajaan dan institusi
kewangan – skim kredit mikro di bawah PKS, pinjaman oleh AgroBank
|
2
|
C9
|
Kemudahan infrastruktur/kemudahan sosila
|
-
Kemudahan asas yang lengkap seperti jalan raya, bekalan
elektrik, dan bekalan air.
-
Kemudahan sosial – sekolah, klinik kesihatan, rumah
ibadat, tempat rekreasi dan pusat perniagaan.
|
2
|
Mana-mana
5 isi x 2 markah = 10 markah.
Tiada ulasan :
Catat Ulasan